Spanie jest najważniejsze!

Na temat snu, jego znaczenia, wymaganej ilości oraz innych związanych z nim zależności powstało wiele mitów oraz opracowań naukowych, które z praktyką mają bardzo niewiele wspólnego. Powszechnie uważa się, że dorośli do prawidłowego funkcjonowania potrzebują ośmiu godzin snu. Zarówno naukowcy zajmujący się tym zagadnieniem, jak i ludzie sportu czy trenerzy osobiści, mają na ten temat odmienne zdanie. Ale, co najciekawsze, obie te strony w dalszym ciągu zupełnie się ze sobą nie zgadzają. Dlaczego? Sprawdźmy.

Image

Naukowcy zajmujący się snem twierdzą, że każdy człowiek ma inne potrzeby co do długości snu. Jednak potrzeby te mają być stałe na przestrzeni całego życia. Peter Hauri w książce „Nigdy więcej bezsennych nocy” na potwierdzenie tego przytacza przypadek pewnej pielęgniarki, która przez całe zawsze sypiała bardzo mało (ostatecznie jedynie jedną godzinę na dobę) i nie odczuwała żadnych związanych z tym dolegliwości. Oczywiście nie oznacza to, że inni nie potrzebują 9, 10, a nawet 11 godzin snu, jednak, jak wskazywać mają przeprowadzone badania, ludzie Ci funkcjonowaliby tak samo dobrze, nawet w przypadku „niedoboru snu”.  Według jednego z interpretatorów badań nad snem, wszelkie dolegliwości wynikłe z niedoboru snu są spowodowane przekonaniem, iż zbyt krótki sen problemami owymi musi skutkować. Oznaczałoby to, że wszelkie objawy niewyspania są jedynie efektem naszej autosugestii. Jeśli myślimy, że niewyspani będziemy osłabieni, to będziemy. Jeśli będziemy spać przez 90 minut, a ktoś nam powie, że spaliśmy osiem godzin, będziemy czuć się wyśmienicie. Natomiast jeśli po przespaniu 8 godzin, ktoś nam powie, że spaliśmy  tylko 45 minut, będziemy czuć się wyczerpani.

Trudno byłoby znaleźć wśród ludzi uprawiających jakąkolwiek formę sportu, włącznie z szachami, zwolenników podobnej teorii. Osobiście śmiem wątpić w to, czy naukowcy dochodzący do tak błyskotliwych wniosków kiedykolwiek zapoznali się osobiście z wysiłkiem fizycznym w najprostszej choćby formie. Z ciekawością obserwowałbym, jak zachowuje się każdy z nich, gdyby po ciężkich (a choćby nawet i lekkich) treningach siłowych pozwolić mu na jedynie 2 – 3 godziny snu, jedocześnie wmawiając, że spał przez dobre pół doby. Może i jego nieprzytomny ze zmęczenia mózg byłby w stanie uwierzyć w coś takiego, wątpię jednak, aby umęczone do granic możliwości mięśnie doceniły niewątpliwą błyskotliwość przytoczonej wyżej teorii.

A jak jest naprawdę z tym snem? Naprawdę to jest tak, że każdy człowiek powinien spać około ośmiu godzin, bez względu na to, co mu się wydaje. A często wydaje nam się, że pięć godzin snu w zupełności wystarczy. Otóż nie, nie wystarczy. Co więcej, każda niedospana godzina odłoży się w naszym organizmie w postaci najróżniejszych problemów, które prędzej czy później dadzą o sobie znać. Co zaś się tyczy ludzi bardzo aktywnych fizycznie, dla nich sen jest jednym z filarów. Aby trening, zwłaszcza siłowy, odniósł oczekiwany skutek, musimy zapewnić sobie odpowiednią ilość wody, kalorii oraz odpoczynku. Bez tego wszelki trening zamiast rozwijać nasze ciała, będzie je degradował. Osiągniemy skutek odwrotny do oczekiwanego. Dla trenujących ciężko nie istnieje pojęcie „zbyt dużo snu”. Dla nas snu nigdy dość!

Maciek

Advertisements

About zacznijtrening

Zacznij Trening! jest projektem mającym na celu promowanie zdrowego i pięknego życia opartego na właściwej aktywności fizycznej, diecie oraz jedności ciała i umysłu. Nasze marzenie to świat, w którym sport uprawiany jest powszechnie, w którym ludzie rezygnują całkowicie z wysoko przetworzonej żywności, i gdzie duchowość oraz psychika nie są jedynie określeniami rodem z New Age. Mądrze trenując ciało, udoskonalamy swoje wnętrze. Stajemy się piękni wewnątrz i na zewnątrz. Pora zerwać z mitem szwankujących na umyśle osiłków. Dzięki nam zrozumiecie, jak wielkiej inteligencji i hartu ducha wymaga doskonały rozwój fizyczny. Nie odkładajcie decyzji do jutra, już dziś zacznijcie trening!

Posted on March 15, 2014, in fitu - fitu and tagged , , . Bookmark the permalink. 3 Comments.

  1. A jeśli ktoś mimo zmęczenia i chęci zaśnięcia nie może spać? 😦
    http://fitdevangel.blogspot.com/

  2. Powstają książki i artykuły jak spać 6 godzin. Próbowałem, żeby mieć więcej czasu na działanie, niestety skutek był odwrotny. Nic się nie chciało. Dla mnie 8 godzin musi być 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: