Ćwiczenia dla bardzo początkujących – wspinanie na palce stojąc

Po pompkach dla bardzo początkujących proponujemy Wam kolejne ćwiczenie, które wykonywać może praktycznie każdy. Każdy nie tylko może, ale i powinien je wykonywać! Ćwiczeniem tym jest wspinanie na palce stojąc, a jego podstawowy cel to wzmocnienie mięśni łydek oraz uelastycznienie ścięgien, zwłaszcza słynnego ścięgna Achillesa.

Image

Czemu ćwiczenie na łydkę?

Mięśnie łydki, ich rozmiar i rozwój są uwarunkowane genetycznie w stopniu wyższym niż pozostałe. Geny odpowiadają za to, czy nasze łydki są bardzo smukłe, czy wręcz przeciwnie. Geny odpowiadają też za to, jak bardzo owe mięśnie jesteśmy w stanie rozbudować. Mięśnie łydki niejako domyślnie mają postawioną pewną naturalną granicę rozwoju, spowodowaną ich przeznaczeniem. Używamy ich przede wszystkim do chodzenia, stąd bardzo trudno w sposób naturalny rozbudować je bardziej, niż wymaga tego ta podstawowa funkcja. Niestety coraz częściej zapominamy, że nóg używa się do przemieszczania, nie zaś do naciskania pedałów w samochodzie lub do trzymania ich na pufie w czasie oglądania telewizji. Wynika z tego szereg niemiłych konsekwencji. Jedną z nich mogą być nawracające problemy z kolanami. Okazuje się, że nierównowaga rozwoju mięśni jest m.in. przyczyną bólu kolan. Nieświadomi swoich błędów nowicjusze często skupiają się na rozbudowie mięśni uda, zapominając całkowicie o łydkach, a już pojęcie „ścięgna” zupełnie dla nich nie istnieje.

Prawidłowa rekompzycja

Mężczyźni o mięśniach łydki zapominają, a kobiety ćwiczenia na nie obchodzą szerokim łukiem. Skąd ten obyczaj? Nie raz już słyszałem zdanie w rodzaju: „Ale ja nie chcę mieć wielkich łyd!” Drogie Panie, bez obaw… nie będziecie mieć wielkich łyd, a na pewno nie z powodu ćwiczeń. Za ich masywność odpowiada, jak już wspominałem, przede wszystkim genetyka. Jeśli Wasze łydki są w sposób naturalny smukłe, to takie już zostaną. Przez ćwiczenia uzyskacie jedynie to, że będą nie tylko silniejsze i sprawniejsze, ale i poprawi się ich wygląd, ponieważ praca nad nimi nareszcie nada im odpowiedni kształt. Niezwykle trudno jest przekroczyć naturalną granicę rozwoju mięśni łydki. Potrzeba do tego specjalistycznego treningu, odpowiedniej suplementacji i wielkiej cierpliwości. Poza tym ćwiczenia na łydki są doskonałym (jeśli nie jedynym) sposobem na nadanie nogom właściwych kształtów. Coraz częstszym zjawiskiem u kobiet jest znaczna dysproporcja pomiędzy obwodem uda, a obwodem łydki. Efektem jest zaburzenie symetrii i sylwetka, poczynając od bioder w dół, przypominająca odwróconą piramidę. Nie jest to z całą pewnością coś, co można uznać za właściwe i miłe dla oka.

Image

Jeśli zaś chodzi o tych, którzy pragnął wysmuklić swoje łydki, to macie do wyboru dwa wyjścia: ćwiczenia lub operacja plastyczna. Biorąc zaś pod uwagę długą listę powikłań, jakie mogą wyniknąć w trakcie i po operacji, chyba warto jednak wybrać metodę naturalną.

Wspinanie na palce stojąc

Wykonywanie tego ćwiczenia polecam każdemu. Istnieje mnóstwo jego wersji, jednak dla tych najbardziej początkujących przeznaczone jest wspinanie na palce stojąc, wykonywane obunóż, bez żadnego obciążenia (jednie masa ciała) oraz z dowolnym podparciem zapewniającym pewną stabilizację. Wystarczy znaleźć sobie jakieś odpowiednie podwyższenie, stopień lub próg, oprzeć na nim przednią część obu stóp, rękoma zapewnić sobie asekurację, a następnie wykonywać kolejne powtórzenia. Oczywiście, w wersji dla zaawansowanych ćwiczenie to jest o wiele bardziej wymagające. Ponieważ jest to ćwiczenie z masą ciała, ilość powtórzeń w jednej serii powinna wynosić maksymalnie 50.

Maciek

Advertisements

About zacznijtrening

Zacznij Trening! jest projektem mającym na celu promowanie zdrowego i pięknego życia opartego na właściwej aktywności fizycznej, diecie oraz jedności ciała i umysłu. Nasze marzenie to świat, w którym sport uprawiany jest powszechnie, w którym ludzie rezygnują całkowicie z wysoko przetworzonej żywności, i gdzie duchowość oraz psychika nie są jedynie określeniami rodem z New Age. Mądrze trenując ciało, udoskonalamy swoje wnętrze. Stajemy się piękni wewnątrz i na zewnątrz. Pora zerwać z mitem szwankujących na umyśle osiłków. Dzięki nam zrozumiecie, jak wielkiej inteligencji i hartu ducha wymaga doskonały rozwój fizyczny. Nie odkładajcie decyzji do jutra, już dziś zacznijcie trening!

Posted on March 18, 2014, in Ćwiczenia i Plany treningowe and tagged , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: