Mężczyźni muszą mądrzej! Kolarz i armwrestler, czyli nierównomierny rozwój męskiej sylwetki

O ile w jakikolwiek sposób można zawierzyć statystykom, a także wynikom różnego rodzaju badań, ankiet i analiz, należy uznać za fakt, iż od jakiegoś czasu wzrasta w sposób wyraźny liczba osób poświęcających czas na aktywność fizyczną. Bieganie, fitness, treningi siłowe… ludzie garną się do ruchu, zapewne rozumiejąc wielopłaszczyznowe korzyści z niego płynące. Niestety, efekty tego ciągle nie są na tyle widoczne, na ile byśmy chcieli. Powód? Zbyt wiele poglądów i opinii – zbyt mało wiedzy.

Armwrestler

Ostatnio pisaliśmy o braku zrozumienia podstawowych zasad, które odpowiadają za budowanie sylwetki u kobiet. Dzisiaj dla odmiany skupię się na mężczyznach, którzy w tej dziedzinie mają również sporo do poprawienia.

Najczęstszym problemem u mężczyzn, pomijając patologie wynikające z braku aktywności fizycznej oraz ze złej diety, jest nierównomierny rozwój poszczególnych partii ciała. Efektem tego są dwa podstawowe rodzaje nieprawidłowej sylwetki – kolarza i armwrestlera. Sylwetka kolarza to mocne, masywne nogi (nie zawsze wytrenowane na siłowni, często jest to efekt trybu życia lub ulubionego sportu/hobby) oraz stosunkowo mizerny korpus. W jej przypadku wyrównanie, tzw. stonowanie mięśni całego ciała może sprawić spore problemy, gdyż podstawowymi ćwiczeniami budującymi masę, są ćwiczenia złożone bazujące właśnie na pracy nóg. Poradzenie sobie z sylwetką kolarza wymaga wyjątkowo indywidualnego podejścia, jednak nie jest to problem nie do przejścia.

Torso Day

Sylwetka armwrestlera znacznie częściej spotykana jest u mężczyzn, którzy ćwiczą już od dłuższego czasu, świadomie, lecz nie zawsze mądrze. W środowisku fitnessowym  krąży mnóstwo dowcipów o gentlemanach, którzy postanowili odpuścić sobie słynny „dzień nóg”. Nie bez powodu, wszak sam ich widok bywa naprawdę zabawny. Masywny, rozbudowany korpus unoszony na patyczkowatych nogach to widok budzący rozbawienie tak u stałych bywalców siłowni, jak i – co nie jest bez znaczenia – u mijanych na ulicach pań. Sam parokrotnie miałem okazję oglądać podobne obrazy oraz reakcję na nie innych ludzi, i o ile to pierwsze było doznaniem wątpliwej jakości, to już przysłuchiwanie się komentarzom współobserwatorów potrafi szczerze rozbawić.

Sylwetka armwrestlera wydaje się wynikać z trzech elementów – z niewiedzy, z lenistwa i z obiegowej opinii, według której mężczyzna powinien być przede wszystkim szeroki w barach. Że nie chodzi tylko o szerokość barów, o tym bardzo łatwo się przekonać. Wystarczy zasięgnąć opinii naszych najwdzięczniejszych jurorek, czyli pań. Wina naszego lenistwa (choć niektórym może wydawać się to określenie nazbyt ostrym) polega na tym, że najefektywniejsze ćwiczenia nóg i pośladków są jednocześnie jednymi z najtrudniejszych i najbardziej wymagających. Nie każdy ma ochotę doprowadzać się do krańcowego wyczerpania ćwiczeniem, które pozornie nie jest poświęcone górnym partiom mięśni, a więc nie sprawi, że swym wyglądem (we własnej opinii) będzie przyciągał wzrok setek kobiet. W ten sposób w jedno łączymy lenistwo z błędną opinią o męskiej atrakcyjności, do której dążenie jest motorem napędowym w nazbyt wielu przypadkach, co zazwyczaj kończy się zaprzestaniem wszelkiej  aktywności fizycznej następnego dnia po ślubie.

Legs Day1

Na koniec pozostał nam problem niewiedzy. Prawdą jest, że aby wziąć do ręki hantle nie trzeba mieć doktoratu, ale aby z machania tymi hantlami świadomie czerpać określone korzyści, aby robić to w sposób bezpieczny i skuteczny, potrzeba już pewnego przygotowania merytorycznego. Owo przygotowanie da nam wiedzę o tym, że w budowaniu mięśni całego ciała podstawą są właśnie nogi. Ich prawidłowy rozwój odpowiada za sprawność ruchową w ciągu całej doby. Ćwiczenia nóg są najlepszym sposobem na budowanie mięśni każdej partii, gdyż to ich stymulacja doprowadza do wyrzutu ogromnej ilości hormonów koniecznych w procesie przyrostu masy mięśniowej. Nie bez powodu przysiad ze sztangą na barkach oraz martwy ciąg od lat znajdują się na dwóch pierwszych miejscach listy najlepszych i najskuteczniejszych ćwiczeń z wszystkich kategorii.

Oprócz wymienionych wyżej błędów popełnianych w trakcie treningu, za nierównomierną budowę naszego ciała wpływ ponosi również genetyka. To ona bywa współodpowiedzialna za powstanie obu opisanych sylwetek oraz innych jeszcze aberracji. Aby pokonać opór genów potrzeba niezwykłej determinacji, czasu i wiedzy o tym, jak tego dokonać. Jednak i z tym można sobie poradzić. Praca nad własnym ciałem to nie jest łatwe zadanie, na które można poświęcać jedynie niedzielne popołudnia. I dlatego też najmniejsze nawet sukcesy w tej dziedzinie przynoszą nam ogrom satysfakcji.

  Maciek        

 

Advertisements

About zacznijtrening

Zacznij Trening! jest projektem mającym na celu promowanie zdrowego i pięknego życia opartego na właściwej aktywności fizycznej, diecie oraz jedności ciała i umysłu. Nasze marzenie to świat, w którym sport uprawiany jest powszechnie, w którym ludzie rezygnują całkowicie z wysoko przetworzonej żywności, i gdzie duchowość oraz psychika nie są jedynie określeniami rodem z New Age. Mądrze trenując ciało, udoskonalamy swoje wnętrze. Stajemy się piękni wewnątrz i na zewnątrz. Pora zerwać z mitem szwankujących na umyśle osiłków. Dzięki nam zrozumiecie, jak wielkiej inteligencji i hartu ducha wymaga doskonały rozwój fizyczny. Nie odkładajcie decyzji do jutra, już dziś zacznijcie trening!

Posted on August 9, 2014, in Motywacja i Trening duchowy, Ćwiczenia i Plany treningowe and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: