Potreningowa bezsenność. Jak temu zaradzić?

Dawno nie odpowiadaliśmy na pytania od czytelników, więc i natworzyło nam się w tym temacie sporo zaległości. Dziś wracamy do tego zwyczaju, a pierwszym z omawianych będzie pytanie o potreningową bezsenność. „A jeśli ktoś mimo zmęczenia i chęci zaśnięcia nie może spać?” – pytają dwie czytelniczki. Co wówczas? Na szczęście i na to jest sposób…

Fit183

Trening jest dla naszego ciała naprawdę dużym wysiłkiem i to na kilku poziomach. Pracują mięśnie, pracuje układ oddechowy i sercowo – naczyniowy. Pracują stawy i ścięgna. Pracuje też cały układ nerwowy. Im zaś cięższy jest nasz trening, tym mocniej układ ten jest stymulowany.

Zapewne nie raz spotkaliście się z opinią, a może i zjawiska tego doświadczyliście na sobie, iż bardzo duże zmęczenie potrafi wpędzić nas w czasową bezsenność. Mimo wyczerpania nie potrafimy zasnąć i zupełnie nie wiemy czemu. Ciało domaga się odpoczynku, jednak umysł pędzi gdzieś przed siebie i ani myśli zwolnić. Dzieje się tak na skutek długotrwałej lub bardzo intensywnej stymulacji układu nerwowego. Długotrwała praca fizyczna lub intensywny trening bardzo mocno stymulują nasze nerwy, dosłownie bombardują je całą masą bodźców. Bodźce te są kluczowe dla rozwoju mięśni, potrafią być jednak dokuczliwe dla ludzi, którzy nie potrafią sobie z nimi poradzić, zwłaszcza jeśli ich trening przypada w czasie do 6 godzin przed porą wyznaczoną na sen.

Fit180

W idealnych warunkach ćwiczenia fizyczne wykonywane do 6 godzin przed snem wyraźnie ułatwiają zasypianie. Dzieje się tak dzięki temu, iż rozgrzany w ich trakcie organizm, po treningu zaczyna się ochładzać, a to z kolei jest dla naszego ciała sygnałem, że oto pora iść spać. Oczywiście, samo ochładzanie się ciała nie wystarczy. Potrzebne jest też spełnienie innych warunków, jak choćby wyciszenie się naszego umysłu i całego układu nerwowego, czyli działania dokładnie przeciwnego niż to, jakie funduje nam intensywny wysiłek fizyczny.

Gdyby jednak chodziło jedynie o tę stymulację, którą dostarcza nam sam trening, radzilibyśmy sobie z tym bez problemu. Niestety, sytuacja zazwyczaj wygląda w ten sposób, że już od momentu przebudzenia, przez cały dzień jesteśmy z każdej stroni ostrzeliwani różnego rodzaju bodźcami, które poprzez wszystkie zmysły pobudzają nasz układ nerwowy. Najgroźniejsze i najbardziej agresywne są zaś bodźce odbierane za pomocą słuchu oraz wzroku. To one zazwyczaj sprawiają, że mamy problemy z zaśnięciem. Stymulacja nerwów poprzez ćwiczenia w połączeniu z nagromadzonymi z całego dnia sygnałami z zewnątrz sprawiają, że mimo zmęczenia, mimo panującej wokół nas ciszy i ciemności, nie potrafimy spać. Mamy zamknięte oczy, lecz nasz układ nerwowy, rozpędzony niczym parowóz, gna naprzód, a myśli wirują bezładnie. W takiej sytuacji nie ma mowy o śnie, nie ma mowy o regeneracji. Co na to poradzić?

Fit179

Rozwiązaniem jest przestrzeganie serii rytuałów, którymi każdorazowo będziemy kończyli dzień.

  1. Prysznic. Ciepły, nie gorący, gdyż po ciężkich treningach w naszych mięśniach tworzy się stan zapalny, któremu gorąca woda (wysoka temperatura ogólnie) zdecydowanie nie służy. Ciepły prysznic pomaga się odprężyć i zregenerować. Przede wszystkim przyśpiesza ochładzanie się organizmu rozgrzanego ćwiczeniami.
  2. Wyłączcie radio i telewizor, przygaście światło. Stopniowo odcinajcie swoje zmysły od tego rodzaju impulsów. Niech otaczające Was tło będzie ciche i spokojne. Skupcie się i wyciszcie.
  3. Leżąc już w łóżku, możecie poświęcić chwilę na ćwiczenia mięśni, których z pewnością nie używaliście w czasie treningu. Chodzi np. o tajemnicze mięśnie Kegla, których rozwój nie tylko pozwoli zadbać o Wasze zdrowie, ale i zwiększyć sprawność seksualną.
  4. Seks? Czemu nie? Choć po ciężkim treningu różnie z tym może być (im trening był cięższy, tym różniej), to jeśli tylko udało Wam się odpocząć i czujecie się na siłach, z pewnością warto poprzytulać się do siebie przed snem. Nie nastawiajcie się na szaleństwa, raczej na miłość w kilku leniwych pozycjach. Choć seks niewątpliwie potężnie stymuluje układ nerwowy i jak obrazowo opisuje to seksuolog Beverly Whipple: „Orgazm dla organizmu to mniej więcej podobny wstrząs i wysiłek, jak ucieczka przed lwem”, jednak lawina zalewających nas w jego trakcie hormonów działa niczym naturalny koktajl leków nasennych.
  5. Książka. Przed snem warto wziąć do ręki dobrą książkę i poświęcić na jej lekturę choć paręnaście minut. W ten sposób kontynuujemy proces wyciszania się, tłumienia nagromadzonych w ciągu całego dnia impulsów. Relaksujemy się i odcinamy od myśli, które dotąd nie pozwalały nam spokojnie zasnąć.
  6. Zasypiamy. Pamiętajmy jednak o jednej złotej zasadzie – przed snem kierujmy nasze myśli wyłącznie w rejony „neutralne”, to znaczy takie, które nie wymagają od nas rozwiązywania ważnych problemów, tworzenia planów, a już w żadnym wypadku takich, które w jakikolwiek sposób są dla nas stresujące. Psychologowie w ostatnich latach coraz bardziej doceniają motto Scarlett O’Harry – „Pomyślę o tym jutro”. Wy również powinniście.

A po co te wszystkie rytuały? Po co tyle zachodu i starań o jak najlepszy sen? Otóż po to, aby przyniósł nam maksimum korzyści, z których na pierwszym miejscu znajduje regeneracja. Regeneracja zaś jest jednym z trzech filarów, na których opiera się nasze dążenie do zdrowego, sprawnego i pięknego ciała.

Maciek

 

Advertisements

About zacznijtrening

Zacznij Trening! jest projektem mającym na celu promowanie zdrowego i pięknego życia opartego na właściwej aktywności fizycznej, diecie oraz jedności ciała i umysłu. Nasze marzenie to świat, w którym sport uprawiany jest powszechnie, w którym ludzie rezygnują całkowicie z wysoko przetworzonej żywności, i gdzie duchowość oraz psychika nie są jedynie określeniami rodem z New Age. Mądrze trenując ciało, udoskonalamy swoje wnętrze. Stajemy się piękni wewnątrz i na zewnątrz. Pora zerwać z mitem szwankujących na umyśle osiłków. Dzięki nam zrozumiecie, jak wielkiej inteligencji i hartu ducha wymaga doskonały rozwój fizyczny. Nie odkładajcie decyzji do jutra, już dziś zacznijcie trening!

Posted on August 14, 2014, in Sen i Regeneracja and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 1 Comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: