Kiedy można, a kiedy trzeba odpuścić sobie dzisiejszy trening

O jak mi się nie chce! Tak strasznie mi się nie chce, że jak mi się zniechce jeszcze bardziej, to chyba umrę. Może by tak dać sobie dzisiaj spokój? Nie trenować..? Podobne myśli pojawiają się co jakiś czas nawet u najbardziej zaprawionych w bojach. Często, zwłaszcza u początkujących, jest to spowodowane niedostatecznym wdrożeniem się w rutynę treningową oraz niską motywacją. Bywa jednak i tak, że w ten subtelny sposób organizm daje nam znać, że coś jest nie w porządku. Czasem, w określonych przypadkach, naprawdę warto pójść za tym wewnętrznym głosem.

Zmęczenie5

Oczywistym powodem do odpuszczenia sobie dzisiejszego treningu jest choroba lub kontuzja. Żadnej z tych okoliczności nie wolno lekceważyć. Choroba osłabia nie tylko organizm, ale i koncentrację, co może okazać się fatalne w skutkach zwłaszcza w trakcie ćwiczeń ze sporymi obciążeniami. Wystarczy ostre przeziębienie, aby nasze możliwości drastycznie spadły. W takim przypadku rezygnacja z treningu jest rozsądną koniecznością. Jednak samo bolące gardło czy opuchnięty od kataru nos nie stanowią tak naprawdę żadnej przeszkody.

Podobnie ma się sprawa z kontuzją, choć tutaj wiele zależy od rodzaju, stopnia oraz umiejscowienia rzeczonego uszkodzenia. Trening z kontuzją jest jak najbardziej możliwy, a jeśli wykonujemy go mądrze i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, możemy w ten sposób ćwiczyć zupełnie swobodnie.

Kiedy więc z czystym sumieniem możemy sobie odpuścić? Wprawdzie i tutaj istnieje wiele zależności, jak choćby rodzaj treningu, który właśnie wykonujemy, jednak wydaje się, że istnieje jedna zasada, która w tym względzie będzie miała najszersze zastosowanie. Najlepsi spośród trenerów personalnych, bez względu na to, z jakiej dyscypliny się wywodzą, mówią wprost – z treningu można, a wręcz należy zrezygnować, jeśli jesteśmy niedostatecznie najedzeni lub niewystarczająco wypoczęci.

Zmęczenie4

To pozornie błahe, czasami budzące pewne powątpiewanie stwierdzenie, w zasadzie jest niezwykle ważną zasadą opierającą się na trzech filarach właściwego treningu, którymi są ćwiczenia fizyczne, dobre odżywianie oraz właściwa regeneracja. Bez zachowania rygoru w kwestii odżywiania lub regeneracji, możemy zapomnieć o treningu przynoszącym oczekiwane (albo i jakiekolwiek) korzyści.

I tak, jeśli w przeciągu całego dnia mocno zaniedbaliście swoje posiłki, zjedliście zdecydowanie za mało i dostarczyliście organizmowi zbyt mało kalorii wraz z wartościowymi składnikami odżywczymi, możecie śmiało zrezygnować z dzisiejszego treningu. Teoretycznie zasada ta nie powinna dotyczyć osób, których celem jest utrata wagi, jednak w praktyce i one powinny się do niej stosować.

Tak samo jest w przypadku regeneracji, a dokładniej jej niedostatku lub zupełnym braku. Aby móc właściwie trenować, musimy właściwie wypoczywać. Nie ma możliwości ominięcia tej zasady. Jeśli więc jesteście po ciężkim dniu i krótkiej nocy, możecie, a wręcz powinniście odpuścić sobie dzisiejszy trening, zwłaszcza jeśli nie macie możliwości ucięcia sobie odpowiednio długiej drzemki przed jego rozpoczęciem. Ćwiczenia w stanie niedostatecznej regeneracji mogą spowodować szereg bardzo niemiłych konsekwencji, poczynając od katabolizmu, a kończąc na niebezpiecznych urazach mięśniowych.

Zmęczenie3

Istnieją wprawdzie formy treningu, które niejako z założenia opierają się na ciągłych niedostatkach odpoczynku, wody i pożywienia („Trening legionisty”), jednak są to wypadki ekstremalne i nie zalecane do szerokiego stosowania.

Podsumowując – jeśli zdarzy Wam się nie dojeść lub nie dospać w dniu treningu, najlepszym rozwiązaniem będzie zostać w domu, uzupełnić deficyt kaloryczny, solidnie wypocząć i pomyśleć, co zrobić, aby takich dni było jak najmniej. W końcu żyjemy po to, aby trenować. Reszta to tylko zajęcia dodatkowe.

Maciek

Advertisements

About zacznijtrening

Zacznij Trening! jest projektem mającym na celu promowanie zdrowego i pięknego życia opartego na właściwej aktywności fizycznej, diecie oraz jedności ciała i umysłu. Nasze marzenie to świat, w którym sport uprawiany jest powszechnie, w którym ludzie rezygnują całkowicie z wysoko przetworzonej żywności, i gdzie duchowość oraz psychika nie są jedynie określeniami rodem z New Age. Mądrze trenując ciało, udoskonalamy swoje wnętrze. Stajemy się piękni wewnątrz i na zewnątrz. Pora zerwać z mitem szwankujących na umyśle osiłków. Dzięki nam zrozumiecie, jak wielkiej inteligencji i hartu ducha wymaga doskonały rozwój fizyczny. Nie odkładajcie decyzji do jutra, już dziś zacznijcie trening!

Posted on October 13, 2014, in Odżywianie i Suplementajca, Sen i Regeneracja, Ćwiczenia i Plany treningowe and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 Comments.

  1. Interesujący wpis ! 🙂 w końcu regeneracja jest bardzo ważna 😉 Zapraszam też do mnie na http://www.healthysportlife.pl

  2. Trzeba koniecznie odpowiednio dużo jeść w ciągu dnia. Micha to połowa sukcesu. Przetrenowanie? Nie dajmy się ogłupić. Trochę trzeba się na nie natyrać. Poza tym zawsze lepiej zrobić jednoćwiczenie mniej, niż o jedno za dużo.
    Rozpisać program, by jednostek treningowych nie było za mało, ani za dużo. Następnie należałoby trzymać się tego z żelazną konsekwencją.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: